Lopend onderzoek – Schisis
Oorzaken van schisis
Iris van Rooij, assistant professor en Edwin Ongkosuwito, orthodontist
Orofaciale schisis (gespleten lip, kaak en/of gehemelte, ook wel hazelip genoemd) is een relatief veel voorkomende aangeboren aandoening. Per 1000 kinderen worden er 1 of 2 met schisis geboren. Zowel genetische als omgevingsfactoren kunnen een rol spelen bij het ontstaan hiervan. In samenwerking met de Universiteit van Bonn (Duitsland) wordt gekeken welke genen en varianten betrokken zijn bij het ontstaan van orofaciale schisis. Ook onderzoeken we of het gebruik van foliumzuursupplementen tijdens de zwangerschap de kans op een kind met schisis kan verkleinen of juist niet. Hiervoor maken we gebruik van de vragenlijsten die ingevuld zijn door de moeders van de kinderen met schisis en moeders van gezonde kinderen.
Kwaliteit van leven
Kinderen met een aangeboren aandoening en hun ouders maken veel mee als het om zorg, maar ook om sociale en psychologische aspecten gaat. We willen nu onderzoeken waar ouders en kinderen tegen aan lopen op lichamelijk en psychisch vlak en hoe hun kwaliteit van leven is. We willen weten of mogelijke zorgen en problemen specifiek zijn voor kinderen met bepaalde aandoeningen. Als we hier meer inzicht in krijgen kunnen we in de toekomst de zorg verder verbeteren. Dit onderzoek richt zich niet alleen op kinderen met schisis, zoals u hier kunt lezen, maar voor schisis hebben we nu wel concrete plannen.
We gaan onderzoeken hoe groot de impact van schisis is op kinderen van rond de 8 en 12 jaar vergeleken met kinderen van die leeftijd die geen schisis hebben. Zo hopen we te zien op welke vlakken kinderen met schisis net zo zijn als hun leeftijdsgenoten en waar schisis een probleem vormt en eventueel ondersteuning gegeven kan worden. Hiervoor gebruiken we een vragenlijst ontworpen voor kinderen met schisis die ingevuld wordt door kinderen met schisis en hun ouders en door kinderen zonder schisis en hun ouders. Over de volgende onderwerpen worden vragen gesteld:
- Spreken – worden er problemen ervaren?
- Tanden en gezicht – hoe ziet het eruit?
- Leven op school – hoe gaat het op school?
- Sociaal leven – hoe gaat het buiten school?
- Hoe voelt uw kind zich?
Elk kind verdient een goede start. Helpt u mee dit mogelijk te maken?